Začíname so silovým tréningom

Autor: Ladislav Nagy | 20.6.2015 o 21:42 | Karma článku: 5,92 | Prečítané:  1709x

Vedeli ste, že silový tréning vykonáva každý človek na zemi, bez toho aby o tom vedome premýšľal? Prečo je potrebné vybudovať ako prvé hlboké svaly a až potom povrchové, a ako začať so silovým tréningom?  

Upozornenie!

       Ak v nasledujúcich riadkoch očakávate, že sa budem venovať kulturistickému tréningu, tak vás radšej hneď poprosím, aby ste prestali čítať ďalej a opustili tento blog skôr, než mi začnete nadávať. Naopak, ak so silovým tréningom ešte len začínate, nikam nechoďte.

Načo slúži silový tréning?

       Silový tréning je neodmysliteľnou súčasťou v príprave každého športovca, bez ohľadu na šport, ktorý vykonáva. V súčasnosti, ak chce byť športovec úspešný vo svojom odvetví, bez silového tréningu to nie je možné. Zabezpečuje im zvýšenie celkovej fyzickej zdatnosti a telesnej kondície, v danom športe, či disciplíne. Predstavuje všeobecný základ, akúsi štartovaciu čiaru v príprave športovcov, na ktorej neskôr pribúdajú dané špecifiká potrebné pre úspech v danom športe. 

Silový tréning a bežná populácia

         Mnohí ľudia sa nepokladajú za športovcov, a preto si kladú otázku, prečo potrebujú silový tréning? No ak sa na to pozrieme povrchne, tak asi majú ,,pravdu“. Ibaže je alibistické tvrdiť niečo a robiť presný opak. Ak sa každý deň postavíte z postele, učiníte tak vďaka svalom, ak si umývate zuby večer pred spaním, tak len vďaka svalom, ak si sadnete do auta a odveziete sa do cieľovej destinácie, nie je to silou vôle, ale vedomým pohybom a súčinnosťou všetkých svalov v tele. Neexistuje nič na svete čo by ste vykonávali na tomto svete, bez pomoci svalov. Dýchate, hľadíte aj hovoríte vďaka svalom. Teraz keď už v tom máme jasno dúfam, že mi dáte za pravdu, že každý jeden obyvateľ tejto zeme vykonáva a zároveň potrebuje silový tréning!

! Silový tréning je rovnako potrebný, ako vzduch okolo nás!

Nie je sila ako sila

           Väčšine ľudí pri slovnom spojení silový tréning, ako prvé prídu na um ťažké váhy, činky, kotúče, závažia, v podstate všetko čo súvisí s kulturistickým a vzpieračským tréningom. Málokto si predstaví gymnastické kruhy, bradlá, hrazdu, plyoboxy, boxovacie mechy, či dokonca švihadlo. A už vonkoncom si nikto nepredstaví, že silový tréning je možné vykonávať bez všetkých týchto pomôcok, bez náradia, bez náčinia a na minimálnom priestore.

Ak necháte človeka v posilňovni odpovedať na jednoduchú otázku : ,,aký si silný?, akú máš silu?“, bez ďalšieho vysvetlenia, prvé čo na vás vytiahne bude údaj, koľko kilogramov vytlačí na bench presse (tlak na lavičke).

Kedy je človek v skutočnosti silný?

! Sila sa nemeria v kilogramoch, centimetroch, počtom opakovaní ani objemom bicepsov!

                                         Telo verzus činky

Aká ťažká je tá najťažšia činka na zemi?

            Pomaly, ale isto sa dostávame k podstate dnešného článku. Ešte predtým séria krátkych otázok.

Ak začínate stavať dom, čo je hotové skôr. Základy, alebo strecha?

Ak vo fabrike vyrábajú autá, najprv zložia karosériu, alebo interiér?

Ak idete na obed, najprv si dáte hlavný chod, alebo dezert?

Ak sa učíte cudzí jazyk, začnete prvou lekciou, alebo tou poslednou?

            V každej oblasti života je potrebná systematickosť. Postupne vybudovať pevné základy, na ktorých sa bude v budúcnosti stavať. Je jedno či staviate dom, učíte sa cudzí jazyk, alebo začínate v novej práci. Vždy začínate v bode nula. Na záver bonusová otázka.

Ak začínate so silovým tréningom, čo by ste mali urobiť ako prvú vec?

            Odpoveď by mala znieť, vybudovať pevné základy. Áno, žiaľ len mala, ale skutočnosť je úplne iná.

            Funguje to presne naopak, ľudia najprv začnú cvičiť s činkami a až potom, keď sa objavia prvé zranenia si nechajú poradiť (ak si vôbec dajú poradiť). Nerozumiem tomu, je to úplne mimo mojej logiky. Každý predsa vie, že pyramída sa stavia odspodu, tak prečo sa ju ľudia snažia zrazu postaviť od vrchu?

            Kulturistický tréning a tréning s činkami je pokročilý druh silového tréningu, do ktorého by sa ľudia mali pustiť až potom, keď zvládnu základy silového tréningu – tréning s vlastnou hmotnosťou.

           Nemám nič proti kulturistickému tréningu, aj keď osobne ho nevykonávam. Pri cvikoch, ktoré praktizujem a ktoré sa učím, by mi kulturistický tréning nijak nepomohol, naopak len by mi uškodil. To je hlavný dôvod, prečo ho ignorujem, nie preto, aby som na neho hádzal špinu, alebo mu kazil povesť. Riadim sa len prostou filozofiou veci, ktoré mi v živote nepomáhajú jednoducho odsúvam na vedľajšiu koľaj.

! Človek je len taký silný, ako jeho najslabší článok!

Bod nula

            Dôvodom prečo sa vám snažím vštiepiť do hláv myšlienku, aby ste postupovali od základov je ten, aby ste predišli možným zraneniam. Predstavte si dve identické rastliny zasadené v zemi. Kým jedna v nej vyrástla od úplného semiačka, tá druhá bola zasadená až v dospelosti, potom čo bola vytrhnutá aj z koreňom. Na prvý pohľad sú obidve rastlinky rovnaké, rovnako vyzerajú, rovnako voňajú, sú rovnako vysoké, hrubé a predsa sú rozdielne. Rastlinka zasadená od mala má vybudované pevnejšie základy, rozsiahlejšiu skladbu koreňových zhlukov, odolá väčšiemu náporu. Jej sila vychádza z hĺbky. Druhá rastlinka pôsobí rovnako pevne, ale v kritických časoch padne ako prvá.

! Ak preskočíte bod nula, koledujete si o problém!

            Svaly ľudského tela potrebujú, aby boli najprv spevnené  zvnútra (hlboké svaly) a až potom zvonku (povrchové svaly). Sval je mohutný zväzok svalových vlákien, ktorý odolá veľkému odporu. Sval sám o sebe je dostatočne silný na to, aby zodvihol aj nadľudské váhy. Problémom však sú ostatné časti pohybového aparátu – šľachy, väzy a kĺby. Tie sa adaptujú oveľa pomalšie ako svaly. Nezvládnu takú záťaž. Najčastejšie sa sval poraní na mieste odstupu a úponu, kde sú najnáchylnejšie na zranenia. Ak ste sa stretli s niekým, kto mal počas cvičenia problémy s pohybovým aparátom stavím sa s vami, že mal problémy so zapálenými šľachami, pretrhnutými/natrhnutými väzmi, alebo poranené kĺbové puzdrá. Nikto z nich nemal roztrhnutý samotný sval.

! Vaše svaly, šľachy, kĺby, väzivá ani kosti neboli stvorené na odporové cvičenia s maximálnymi váhami!

Nežné pohlavie nemusí byť vždy len nežné

           

Časy keď sa všetky ženy vyhýbali silovému tréningu, ako čert krížu sú našťastie už preč. Stále sa však nájdu aj také, ktoré tento typ tréningu tvrdohlavo odmietajú. Odbúrať sto rokov staré mýty o ženách a silovom tréningu, bude ešte chvíľku trvať. Tréning s vlastnou hmotnosťou by ich však mohol uspokojiť v otázke dôveryhodnosti. Ak majú obavy z veľkého nárastu svalov vďaka činkám a strojom, tréning s vlastnou hmotnosťou bude pre nich určite schodnejšou alternatívou. Žena by mala byť nežnou, pôvabnou, inteligentnou a krásnou bytosťou. Silový tréning však nie je prekážka, ktorá im v tom zabraňuje, ale prostriedok na dosiahnutie cieľov.

Ako začať so silovým tréningom

            Ako som zdôraznil na začiatku, každý človek na tejto planéte potrebuje silový tréning. Rovnako už viete, že ak chcete postaviť dvojposchodový dom, najprv musíte postaviť prízemie, až potom poschodie. Tréning s vlastnou váhou predstavuje jadro, základy, prízemie. Tréning s činkami symbolizuje poschodie, každú ďalšiu nadstavbu. Jedno bez druhého nemôže existovať a vzájomne sa rešpektujú.

! Sila nie je len maximálna, výbušná, dynamická, relatívna, či funkčná!

Skladba silového tréningu

        Ako si poskladáte svoj silový tréning je úplne na vás. O čo by ste sa však mali usilovať je, aby ste zachovali princíp všestrannosti, komplexnosti. Vyberať a voliť cviky, ktoré sú na celé telo, a nielen na jednotlivé svalové partie. To je najväčší rozdiel v porovnaní s kulturistickým tréningom, ktorý sa naopak snaží svaly separovať. Výhodou tréningu s vlastnou váhou je, že drvivá väčšina cvikov patrí do kategórie komplexných, takže sa nemusíte príliš stresovať s výberom cvikov. Do programu zaraďte cviky na hornú časť tela, dolnú časť tela, vyberajte cviky na prednú stranu, zadnú stranu, stred tela, vykonávajte tak statické cviky, ako aj dynamické cviky. Jedným slovom komplexnosť je cesta.

Silové pätoro

            V športe poznáme pojem desaťboj, sedemboj a päťboj. V biblii existuje pojem desatoro(dekalóg), desať božích prikázaní a sedem smrteľných hriechov. V rozprávkach a filmových adaptáciách sú magické číslice sedem a tri. Sedem trpaslíkov, sedem statočných, či tri gaštanové kone.

            V mojom svete mám pre vás pripravené svoje pätoro. Päť silových cvikov, ktoré by sa mali vyskytovať v každom poctivom silovom tréningu. Je to päť základných cvikov, z ktorých sú vyvinuté ďalšie ich variácie a zložitejšie prvky. Základné, kráľovské, prosté cviky. Tak by som ich charakterizoval, bez zbytočných ďalších superlatívov.

  • Kľuky
  • Zhyby
  • Drepy
  • Mostíky
  • Stojky

Vo videu natočenom k článku sa nachádzajú všetky vyššie spomenuté cviky, s výnimkou stojky (zhyb sa nedá praktizovať na zemi, preto pochopiteľne vo videu chýba). Určite ich však do svojho silového tréningu zaraďte, alebo ich jednoduchšie verzie.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Populisti získajú, euro môže skončiť. O čom rozhodli Taliani

V Rakúsku populizmus prehral, v Taliansku mu môže rezignácia premiéra pomôcť. Neúspešné referendum vystrašilo trhy.

KOMENTÁRE

Renzi dal sám sebe mat. Dostala ho aj Európa?

Taliansky výsledok je politicky nepomerne ďalekonosnejší než rakúsky.

DOMOV

Javorčíková: Harabinova skupina zdevastovala dôveru v súdy

Dôvera v súdnictvo mierne stúpla.


Už ste čítali?