Obezita dnešnej doby, kto je za ňu zodpovedný?

Autor: Ladislav Nagy | 16.9.2015 o 15:00 | Karma článku: 5,54 | Prečítané:  1330x

Prečo ľudia priberajú? Môže za to stres, hypokinéza, nadmerné prejedanie, nezdravé stravovanie, nedostatok času, alebo iné faktory zohravajúce svoju úlohu?

Na úvod

           Vo všeobecnosti sa odhaduje, že 98% populácie dokáže priberať a chudnúť v podstate bez problémov, zvyšné 2% predstavujú chorých jedincov, u ktorých to nie je také jednoduché. Ak neustále tvrdíte, že nedokážete schudnúť a začnete sa zaraďovať medzi tie 2%, nerobte to, pretože pravdepodobne ste na omyle. Chorí jedinci majú problémy s trávením, s metabolizmom, so štiepením makronutrientov a ich hormonálna hladina je úplne rozhádzaná.

            Rovnako sa tvrdí, že chudnutie nie je žiadna veda. Stačí prijímať menej kilokalórií, ako vydať a výsledok sa dostaví. Źiaľ s týmto tvrdením nesúhlasím, pretože vo väčšine prípadov ľudia robia presný opak. Namiesto zvýšeného príjmu kilokalórií, klesajú pod hladinu bazálneho metabolizmu a permanentne tým dodávajú telu menej kilokalórií, ako v skutočnosti potrebujú. Týmto si zaškrtia metabolizmus, ktorý sa spomalí a ďalšími diétami ho úplne odrovnajú.

          Populácií nepomáha ani Ministerstvo školstva, ktoré namiesto zvyšovanie počtu hodín povinnej telesnej výchovy na školách ide presne opačným smerom, a tým len prehĺbuje už tak dosť biednu situáciu s hypokinézou detí (nedostatok pohybu).

         O tom, že vysoká politika má prsty aj vo výžive obyvateľstva sa presvedčíme v nasledujúcich riadkoch. Potravinová pyramída uzrela svetlo sveta prvýkrát vďaka Ministerstvu poľnohospodárstva v USA. Otázkou len je, kto si zobral na mušku zostavenie pyramídy, či to boli vedeckí pracovníci a výskumní experti, alebo renomovaní poradcovia vo výžive.

Ako výživové pyramídy vymývajú ľuďom mozog

         Výživová pyramída alebo potravinová pyramída je grafické vyjadrenie závislostí zložiek potravy podľa ich obsahu živín a množstva, v akom by sa mali potraviny konzumovať. Energeticky najbohatšie potraviny sú na jej vrchole, čo vyjadruje, že tieto potraviny by sa mali konzumovať v čo najmenšom množstve. Energeticky najchudobnejšie potraviny sú v základni pyramídy a mali by sa konzumovať čo najčastejšie. Tak nejako znie potravinový ,,zákon“. Amen.

           Tak ako všetky ,,dobré“ veci, aj výživová pyramída prvýkrát prišla na naše územie z poza oceánu. Spojené štáty sa činili aj tento krát a snažili sa prísť s revolučným názorom na stravovanie obyvateľstva. Tak vymysleli výživovú pyramídu, ktorá mala ľuďom pomôcť na ceste k zdravej výžive a zlepšeniu telesnej kondície.

Spojené štáty pšeničné

            Americká strava je celá založená na obilninách. Wafle, toasty, cereálie, cornflakesy, šišky, palacinky, lievance, hamburgery, pizza, hot dogy. To sú najtypickejšie americké jedlá podávané rovnako na raňajky, na obed, či na večeru. Ďalšími obľúbenými vysokosacharidovými pochúťkami sú hranolčeky a zemiakové lupienky. O tom, že Coca-Cola je nápoj číslo 1. nikto z vás nepochybuje. Je len logickým vyústením, že krajina, ktorá produkuje toľko obilných výrobkov, si ako základ pre svoje zdravé stravovanie zvolí obilné výrobky. Stačí pridať nálepku celozrnné a všetko je v najlepšom poriadku. Aj keď najnovšie výskumy už celé roky dokazujú, že nie tuk je všetkému na vine, ale prevaha sacharidov vo výžive, nič sa nezmenilo.

 

 

 

 

 

 

 

        Všimnite si, že každá z nich je iná. Na svete existuje tisícka takýchto všelijakých potravinových pyramíd, so zameraním na najnovšie poznatky. Čo je ale zarážajúce je fakt, že všetky majú spoločné dve veci. Základňu každej z nich tvoria obilniny a vrchol predstavujú tuky. Inými slovami podľa svetových ,,odborníkov“ na výživu a zdravie, základ zdravej stravy by mali tvoriť obilniny (prevažne celozrnné) a naopak minimum by mali predstavovať všetky tuky. Nuž ani sa nečudujem, že je na svete toľko obéznych ľudí a ich počet každým dňom pribúda.

Krok za krokom na ceste k obezite

Nezmysel č.1 – pšenica základ pyramídy

         Je až zarážajúce, že za najzdravšiu potravinu na svete sa podľa výživových pyramíd pokladá pšenica. Veď pšenica patrí do skupiny sacharidov a pokiaľ viem neexistujú žiadne esenciálne sacharidy. Esenciálne (pre telo nevyhnutné) tuky aj bielkoviny existujú, ale stretol sa už niekto z vás s esenciálnymi sacharidmi? Ak áno prosím poučte ma a ja už nikdy nenapíšem žiadny článok o výžive!!! Sľubujem.

Nezmysel č.2 – pšenica zdravšia ako zelenina

          Zelenina je spolu s ovocím až na druhom mieste zdravých potravín. Uvedomujete si  vôbec ako absurdne to znie? Veď zelenina je to najzdravšie, čo človek môže v strave prijať. Obsahuje zdravé stopové prvky, minerály, fytonutrienty, vlákninu, zdravé prírodné sacharidy, vodu a ďalšie dôležité súčasti stravy. Neexistuje nič zdravšie, ľudskému telu prospešnejšie ako čerstvá zelenina v akomkoľvek množstve. Zelenina je Superpotravina!

Nezmysel č.3 – mlieko a mliečne výrobky

            Ak je glutén (lepok) celosvetový problém číslo jeden, tak laktóza je hneď za ním. Laktóza je mliečny cukor, ľudia trpiaci laktózovou intoleranciou nesú schopní tráviť mlieko a mliečne výrobky. Je spôsobená neprítomnosťou enzýmu laktáza, ktorý štiepi laktózu na jednoduchý cukor.

Človek neje krava, tak prečo pije kravské mlieko?

Položím vám jednoduchú otázku. Videli ste niekedy piť kravu kozie mlieko? Alebo opicu konské? Nie? Ani sa nečudujem!

Zvieratá prijímajú len materské mlieko, počas celého svojho života nepotrebujú prijať ani kvapku cudzieho mlieka, pretože nie je pre nich výživné.

Myslíte si, že ľudia potrebujú prijímať iné mlieko, ako to materské?

!Materské mlieko dodá dieťaťu všetky potrebné živiny a žiadna ,,krava“, ani ,,koza“ ich nenahradí!

Od okamihu, kedy matka prestane kojiť svoje dieťa, v tom momente sa človek s mliekom rozlúči raz a navždy. Tak to zariadila príroda.

Mliekarenský priemysel nám do hláv tlačí nezmysly o obsahu vápnika v mlieku, a aké je mlieko dôležité pre rast kostí. Áno možno je pre kravu, či pre kozu, ale nie pre ľudí.

Nezmysel č.4 – tuky na vrchole odsúdenia

Ktorý orgán je v ľudskom tele najdôležitejší?

           Nie je to srdce, pečeň, ani pľúca. Je to mozog. Mozog ovplyvňuje všetky životné funkcie. Ak sa chcete premiestniť z miesta na miesto, dosiahnete to pomocou svalov, ale tie ovláda mozog. Ak chcete otvoriť ústa a vydať zo seba nejaký zvuk, aj to ma na svedomí mozog. Ak sa vám zrodí v hlave skvelý nápad, ani vám nemusím zdôrazňovať, že na ,,vine“ je mozog. Za všetkým hľadajte mozog. Neexistuje nič v ľudskom tele, čo by neprebiehalo za iniciatívy mozgu (CNS).

A teraz otázka za milión:

Čo tvorí z prevažnej väčšiny ľudský mozog?

            Tuk, tuk a ešte raz tuk. Navyše ¼ celého mozgu predstavuje toľko obviňovaný, neprávom očierňovaný a ľudstvom zatracovaný – cholesterol. Presne tak cholesterol je dôležitý pre správne fungovanie všetkých bunečných membrán a vytvárania mozgových synapsií.

Ako môže mozog správne fungovať bez tuku?

Nerobte rovnakú chybu ako milióny ľudí po celom svete a nevzdajte sa tukov za nič na svete.

Blýska sa na lepšie časy?

            Našťastie ešte stále existujú ľudia, ktorí sa nedajú pohltiť nevedomosťou ,,výživových expertov“ a hľadajú vlastnú cestu ako problém vyriešiť. Jedným z nich je Mark Sisson, autor publikácie u nás známej ako ,,praveký plán“. Už na prvý pohľad je vidieť, že jeho výživová pyramída je diametrálne odlišná od všetkých ostatných. Úplne z nej vylúčil obilné výrobky a miesto nenašiel ani pre mliečne produkty. Naopak zvýraznil nenahraditeľnú úlohu tukov vo výžive a prisúdil im oveľa väčší význam. Rafinované výrobky úplne vylúčil a namiesto nich dal šancu doplnkom výživy. Skvelá práca Mark.

Môj pohľad na výživovú pyramídu

          Aby som nepôsobil len ako kritik, ktorý len odsudzuje namiesto toho, aby niečo sám vytvoril, rozhodol som sa pre svoju vlastnú výživovú pyramídu. Zameral som sa len na výživu, pričom pohyb, regeneráciu a ďalšie dôležité súčasti zdravého životného štýlu, som odsunul na vedľajšiu koľaj. Nebolo by  fér voči ostatným tvorcom výživových pyramíd riešiť otázku pohybu. Aj keď určite by bol neoddeliteľnou súčasťou.

 

           Načrtol som úplne niečo iné, ako doteraz. Pyramídu som rozdelil na štyri časti, pričom základ tvorí zelenina. Tá predstavuje najväčšiu časť z celej pyramídy, pretože si myslím, že len zelenina by mala byť nadradená všetkému. Zvyšné časti pyramídy sú seberovné, predstavujú vyvážený, harmonický pomer zdravých potravín.

        Bylinky a koreniny sú zahrnuté v zelenine. Mliečne výrobky som vynechal zámerne, ale nič nepokazíte, ak budete užívať zdravé alternatívy mliečnych výrobkov. Vyberajte si tie s bohatými probiotickými kultúrami a nízkym dátumom spotreby. Pšeničným výrobkom aj tým celozrnným sa vyhýbajte zďaleka, rovnako tak pristupujte aj ku všetkým rafinovaným výrobkom (umelo vytvoreným) a trans – tukom.

           Doplnky výživy by ste určite mali začleniť do svojho stravovacieho plánu. Nemám na mysli suplementy pre športovcov, ale stopové prvky, vitamíny, minerály, omega kyseliny a ďalšie.Obzvlášť tie, ktoré vám napomáhajú k posilneniu vašej imunity.

Na záver

            Vraví sa, že strava predstavuje až 70% úspechu. Zvyšných 30% je však rovnako dôležitých. Snažte sa preto o harmonický pomer všetkých faktorov zabezpečujúcich váš dokonalý zdravotný stav a vysokú fyzickú úroveň. Nezabúdajte teda na pravidelnú regeneráciu, relaxáciu, pravidelný pohyb, zdravú stravu a inováciu vašich vedomostí.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Populisti získajú, euro môže skončiť. O čom rozhodli Taliani

V Rakúsku populizmus prehral, v Taliansku mu môže rezignácia premiéra pomôcť. Neúspešné referendum vystrašilo trhy.

KOMENTÁRE

Renzi dal sám sebe mat. Dostala ho aj Európa?

Taliansky výsledok je politicky nepomerne ďalekonosnejší než rakúsky.

DOMOV

Javorčíková: Harabinova skupina zdevastovala dôveru v súdy

Dôvera v súdnictvo mierne stúpla.


Už ste čítali?