reklama

Ako byť fit bez fitnes.Tréning pohybu v pohybe.

S pribúdajúcimi slnečnými lúčami sa v nás prebúdza kúsok prírody. Rovnako to je aj u mňa. Preto som rád, že môžem opustiť priestory posilňovne a svoj tréning realizovať v súžití s prírodou.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Obrázok blogu

Existuje niečo viac ako pohyb na čerstvom vzduchu?

Áno. Tréning na čerstvom vzduchu!

Tréning kdekoľvek

 Najväčším benefitom tréningu v prírode (okrem zdravotného) je myšlienka, že trénovať môžete hocikde. Na videu k článku cvičím v parku, ktorý sa nachádza sto metrov od môjho bydliska. Nepotrebujem chodiť na hrádzu, navštevovať školské ihriská, či vyhľadávať komunity s vybudovanými konštrukciami pre tréning s vlastnou váhou. Všetko čo k tréningu potrebujem je kúsok trávnatej plochy, ktorú nájdem hocikde v okolí.

Tréning pohybu v pohybe

 Ľudia sa ma často pýtajú, čomu sa vlastne venujem – street workoutu, kalistenike, gymnastike? Moja odpoveď znie, nevenujem sa ničomu a zároveň všetkému. Venujem sa jednoducho pohybu. Snažím sa cvičenie rozvíjať z každej stránky a neupínať sa na jednu schopnosť. Harmonický pohybový rozvoj všetkých schopností to je to, čo sledujem.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jednostranne zameraná tréningová špecializácia vedie k svalovým disbalanciám a poruchám pohybového ústrojenstva.

Obrázok blogu

Je to ako v tréningu pri deťoch. Čím viac rôznorodejší tréning im poskytnete, tým väčšiu radosť z pohybu budú mať. Naopak ak sa uchýlite ku skorej špecializácii, tým skôr ich daný šport omrzí.

Radosť z pohybu by mala byť prvoradá.

 

Tréning v prírode

 Prečo sú ľudia ochotní vyliezť na najvyššiu horu sveta, či zostúpiť do najhlbšej priekopy na zemi? Prečo si nikto z nás nenechá újsť zatmenie slnka, alebo prelet kométy? Akokoľvek sme dnes všetci digitalizovaní, obklopení nezmyselným materializmom, preplnení technickými vymoženosťami sveta, zmysel pre prírodu v nás zostane navždy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Človek je súčasťou prírody a pohyb je súčasťou človeka. Pohyb v prírode je preto ideálne skĺbenie.

 Prečo ľudia utekajú do prírody, nech si každý odpovie sám. Pre mňa je príroda útek z reality, studňa inšpirácie, načerpanie energie, prepojenie tela a ducha. Všetci poznáme 5T (ticho, teplo, tekutiny, tíšenie bolesti, transport), ktoré sme si opakovali na každom povinnom brannom cvičení. Ja mám svojich 5P – príroda, pohyb, pôžitok, pocit a pokoj. To všetko sa mi spája s tréningom v prírode.

Tréningové prostriedky

Trening na kruhoch
Trening na kruhoch 

 Čo všetko potrebujete na tréning v prírode? V zásade nič, čo ponúka moderný fitnes priemysel. Stromy nech sú vaše steny, konáre vaša hrazda, kamene vaše činky a jazero nech je vaším bazénom. Dokonca nepotrebujete nič z toho. Ak vám však chýba kreativita, alebo máte svoju obľúbenú cvičebnú pomôcku pokojne si ju so sebou vezmite.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Ja osobne si so sebou stále nosím náčinie na ktoré nedám dopustiť a ktorého by som sa nikdy nezriekol – gymnastické kruhy.

Tréningové metódy

Možnosti tréningu v prírode sú neobmedzené. To akú tréningovú metódu si zvolíte je len a len na vás.

Neviete čo sú tréningové metódy? Nevadí. Aj keď o ich existencii netušíte, využívate ich automaticky.

Kruhový tréning – forma tréningu, pri ktorej sa určí skupina cvikov na všetky svalové partie, ktoré vykonávate jeden za druhým, vo forme akéhosi kruhu. Ako interval zaťaženia slúži časový interval, alebo predpísaný počet opakovaní.

Tréning na stanovištiach – obdoba kruhového tréningu. Rozdiel je v tom, že najprv dokončíte predpísaný počet sérií na jednom stanovišti a až následne sa presuniete k ďalšiemu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Intervalový tréning – tréning spočíva výhradne v striedaní časových intervalov zaťaženia s intervalmi odpočinku.

Špecifické tréningové metódy.

 Taktiež môžete využiť špecifické metódy tréningu. Sú to metódy, ktoré som si za tie roky, čo sa venujem kondičnému tréningu prispôsobil a upravil podľa seba. Netvrdím, že som ich vymyslel ja, existovali tu dávno predomnou a budú aj dávno po mne, ale nikde som ich neobkukal, neokopíroval, došiel som k nim celkom sám. Až potom som zistil, že veľa z týchto metód sa využíva v crossfite (ktorému sa mimochodom nevenujem vôbec).

 O čo vlastne ide?

 Sú to rôzne zostavy cvikov, ktoré spolu vytvárajú ucelený súhrn. Cieľom pre vás je vždy dokončiť daný systém – zostavu. Meradlom úspechu je vždy celkový dosiahnutý počet opakovaní (pyramída) alebo dosiahnutý čas (Intervaly).

O špecifických formách tréningu som písal v minulosti, inšpiráciu nájdete tu :

http://ladislavnagy1.blog.sme.sk/c/388552/trening-v-style-bootcampu-na-ceste-za-dokonalou-postavou.html

Tréningový cieľ

Kto nemá stanovený cieľ, nikdy do cieľa nedojde.

 Avšak pri tréningu v prírode by nemalo ísť v prvom rade o dosahovanie limitov, či prekonávanie prekážok. V tomto konkrétnom prípade je oveľa dôležitejšia emočná a relaxačná zložka, ako zložka výkonostná. Po tréningu v prírode, by ste mali odchádzať nabudený a plný energie (vlastne s takýmito pocitmi by ste mali odchádzať z každého jedného tréningu, nabudený a energický, a nie zničený, ako potom chcete podať pracovný výkon, keď je vaše telo bez energie?) a nie ako zbitý pes. Dokonalým príkladom čerpania energie z prírody je meditácia. Uznávam, že nie každý si vie sám seba predstaviť meditovať uprostred parku plnom ľudí, ale ľahnúť si na čerstvú trávu a na chvíľku zavrieť oči, dokáže úplne každý, bez ohľadu na to, čo si kto myslí.

Ladislav Nagy

Ladislav Nagy

Bloger 
  • Počet článkov:  18
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Vyštudoval som FTVŠ UK v Bratislave. Som kondičný tréner so špecializáciou pre tréning s vlastnou váhou. Svoje tréningové metódy zakladám na silových cvičeniach s prvkami gymnastiky, kalisteniky, kondičných, výbušných cvičeniach.Kladiem dôraz na správne držanie tela, centračno-stabilizačné cvičenia, mobilizáciu a stabilizáciu tela.Rovnako ma baví balančný tréning a koordinácia tela v extrémnych polohách. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu